ms Graveland

Koopvaardij
Koninklijke Hollandsche Lloyd

Tijdens de zomervakantie van 1971 op de Kweekschool voor de Zeevaart monsterde ik op 16 juni aan als stuurmansleerling op ms Graveland van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL). Deze maatschappij was gevestigd in Amsterdam en voer op Zuid-Amerika. Ik maakte een reis van bijna 2 maanden naar Brazilië. De havens die werden aangedaan waren Gent, Salvador, Vitoria, Santos, São Francisco do Sul en Itajai. Op 10 augustus 1971 was het schip weer terug in Amsterdam.

In 1981 is de KHL, dat sinds 1970 een zelfstandig opererend onderdeel was van de Koninklijke Nederlandsche Stoombootmaatschappij (KNSM), samen met de KNSM overgenomen door de Nedlloyd.

Een Wikipedia-pagina beschrijft de geschiedenis van de KHL-organisatie

Full-Width Gallery

ms Gaasterland van Hollandsche Lloyd
ms Gaasterland in Amsterdam
Dit was een zusterschip van de Graveland.
ms Graveland van Hollandsche Lloyd
De Graveland op zee
ms Gaasterland van Hollandsche Lloyd
De Gaasterland op zee
Roerstand aan boord ms Graveland
Roerstand op de brug van de Graveland

De Graveland was in 1971 al een bejaard schip. De huidplaten waren nog geklonken, de ruimen werden nog afgesloten met houten luikplanken en presennings, ruimventilatie vond nog plaats met grote luchthappers, en de buitenzijde van het  stuurhuis was van hout. En als ik me het goed herinner, was er geen airco-systeem geïnstalleerd. 

Tijdens de reis met de Graveland passeerde ik voor het eerst de evenaar. Dat was op 29 juni 1971. De door Neptunus uitgevoerde plechtigheid bestond uit het dopen door middel van onderdompeling in een vat met zeewater, afgewerkte olie en visafval. Daarna werd mijn doopcertificaat uitgereikt dat de aan mij door Neptunus nieuw gegeven naam vastlegde.

Een reis van het ms Eemland van de KHL naar Brazilië in 1972 is deels vastgelegd op dit filmpje op YouTube. Nog twee andere filmpjes staan onderaan op deze pagina.


Klassieke mechanische scheepstijdmeter
Onmisbaar voor astronomische navigatie. In een bijbehorend logboekje bepaalt een stuurman dagelijks d.m.v. radiotijdseinen de tijdfout t.o.v. UTC (GMT), de 'stand', en de snelheid waarmee deze toe- of afneemt, de 'gang'. Tegenwoordig worden kwartstijdmeters gebruikt en ook is UTC direct af te lezen van GNSS-ontvangers. 

Decca navigator Mk.12

Decca Navigator Mk12 navigatieontvanger
In 1962 geïntroduceerde ontvanger voor het Decca hyperbolisch navigatiesysteem, voor navigatie op niet te grote afstand van de kust. De nauwkeurigheid was, afhankelijk van meettijdstip en afstand tot zendstations, tussen 0,1 en 5 zeemijl. Het zenderbereik was ongeveer 400 zeemijl overdag en 200-250 zeemijl 's-nachts.

Full-Width Gallery

Koopvaardij officiershut
Officiershut van een koopvaardijschip
Koopvaardij kaartenkamer
Kaartenkamer van een koopvaardijschip
Koopvaardij bar officieren
Officiersbar van een koopvaardijschip
Koopvaardij zonnetje schieten middagbestek
Zonnetje schieten voor het middagbestek

Twee oude affiches van de Koninklijke Hollandsche Lloyd

Voor de juiste sfeer: muziek van de Braziliaanse Flávia Dantas
Let op: SoundCloud plaatst cookies.



Video's over de koopvaardij


Een reis van het ms Eemland van de KHL naar Brazilië in 1972 is deels vastgelegd op dit filmpje op YouTube.

Hieronder staat, in twee delen, de film 'Van Varen' uit 1960 van de bekende fotograaf en filmer Ed van der Elsken. De film geeft een prima tijdsbeeld van het varen bij de koopvaardij zoals het al decennia lang niet meer bestaat, maar waarvan ik de eindfase nog heb meegemaakt.

Let op: YouTube en Google plaatsen cookies.

'Van Varen', deel 1 (1960)

'Van Varen', deel 2

fotogebruik
laatst bijgewerkt op 13 november 2024

© Copyright 2021-2024 Frans Bönig

contact    |    privacy