Tijdens de zomervakantie van 1971 op de Kweekschool voor de Zeevaart monsterde ik op 16 juni aan als stuurmansleerling op ms Graveland van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL). Deze maatschappij was gevestigd in Amsterdam en voer op Zuid-Amerika. Ik maakte een reis van bijna 2 maanden naar Brazilië. De havens die werden aangedaan waren Gent, Salvador, Vitoria, Santos, São Francisco do Sul en Itajai. Op 10 augustus 1971 was het schip weer terug in Amsterdam.
In 1981 is de KHL, dat sinds 1970 een zelfstandig opererend onderdeel was van de Koninklijke Nederlandsche Stoombootmaatschappij (KNSM), samen met de KNSM overgenomen door de Nedlloyd.
Een Wikipedia-pagina beschrijft de geschiedenis van de KHL-organisatie.
De Graveland was in 1971 al een bejaard schip. De huidplaten waren nog geklonken, de ruimen werden nog afgesloten met houten luikplanken en presennings, ruimventilatie vond nog plaats met grote luchthappers, en de buitenzijde van het stuurhuis was van hout. En als ik me het goed herinner, was er geen airco-systeem geïnstalleerd.
Tijdens de reis met de Graveland passeerde ik voor het eerst de evenaar. Dat was op 29 juni 1971. De door Neptunus uitgevoerde plechtigheid bestond uit het dopen door middel van onderdompeling in een vat met zeewater, afgewerkte olie en visafval. Daarna werd mijn doopcertificaat uitgereikt dat de aan mij door Neptunus nieuw gegeven naam vastlegde.
Een reis van het ms Eemland van de KHL naar Brazilië in 1972 is deels vastgelegd op dit filmpje op YouTube. Nog twee andere filmpjes staan onderaan op deze pagina.
Klassieke mechanische scheepstijdmeter
Onmisbaar voor astronomische navigatie. In een bijbehorend logboekje bepaalt een stuurman dagelijks d.m.v. radiotijdseinen de tijdfout t.o.v. UTC (GMT), de 'stand', en de snelheid waarmee deze toe- of afneemt, de 'gang'. Tegenwoordig worden kwartstijdmeters gebruikt en ook is UTC direct af te lezen van GNSS-ontvangers.
Decca Navigator Mk12 navigatieontvanger
In 1962 geïntroduceerde ontvanger voor het Decca hyperbolisch navigatiesysteem, voor navigatie op niet te grote afstand van de kust. De nauwkeurigheid was, afhankelijk van meettijdstip en afstand tot zendstations, tussen 0,1 en 5 zeemijl. Het zenderbereik was ongeveer 400 zeemijl overdag en 200-250 zeemijl 's-nachts.
Twee oude affiches van de Koninklijke Hollandsche Lloyd
'Van Varen', deel 1 (1960)
'Van Varen', deel 2